Efektivitas Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Geogebra

Suradi Suradi(1), Ahmad Zaky(2), Ghina Farida(3*),

(1) Universitas Negeri Makasaar
(2) Universitas Negeri Makassar
(3) Universitas Negeri Makassar
(*) Corresponding Author




DOI: https://doi.org/10.35580/imed51346

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penerapan model discovery learning
berbantuan GeoGebra terhadap hasil belajar pada pembelajaran matematika siswa kelas VIII SMP
dengan indikator efektivitas pembelajaran yaitu hasil belajar siswa, aktivitas siswa, dan respons siswa.
Penelitian ini adalah pra-eksperimen dengan pendekatan kuantitatif desain one group pretest posttest
menggunakan teknik pengambilan sampel cluster random sampling. Populasi pada penelitian ini siswa
kelas VIII SMP dan sampel penelitian terdiri dari satu kelompok kelas eksperimen sebanyak 23 siswa.
Data hasil belajar siswa diperoleh dengan pemberian pretest dan posttest, data aktivitas siswa diperoleh
dengan lembar observasi aktivitas siswa, serta data respons siswa diperoleh dengan angket respons
siswa. Adapun data tersebut dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensial
sehingga secara umum dapat disimpulan bahwa penerapan model discovery learning berbantuan
GeoGebra efektif diterapkan pada pembelajaran matematika siswa kelas VIII SMP.
Kata Kunci: Efektivitas, Hasil Belajar Matematika, Model Discovery Learning, GeoGebra

This study aims to determine the effectiveness of the application of the GeoGebra-assisted
discovery learning model to learning outcomes in mathematics for grade VIII junior high school students
with indicators of learning effectiveness, namely student learning outcomes, student activities, and
student responses. This study is a pre-experiment with a quantitative approach to a one group pretest-
posttest design using cluster random sampling techniques. The population in this study was students in
class VIII junior high school, and the research sample consisted of one experimental class group of 23
students. Pretests and posttests were used to collect data on student learning outcomes; student activity
observation sheets were used to collect data on student activity; and student response questionnaires
were used to collect data on student response. The data were analyzed using descriptive statistics and
inferential statistics so that, in general, it can be concluded that the application of the GeoGebra-assisted
discovery learning model is effectively applied to mathematics learning for grade VIII junior high school
students.
Keywords: Effectiveness, Mathematics Learning Outcomes, Discovery Learning Model, GeoGebra


Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A., Bintoro, H. S., & Purwaningrum, J. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran

Discovery Learning dalam Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis

Siswa Kelas IV SD. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 82-88.

Aprienti, M. (2020). Pengaruh Penggunaan Software GeoGebra terhadap Pemahaman Konsep

Matematis Siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri 5 Kota Jambi. Jambi: Skripsi.

Arbain, N., & Shukor, N. A. (2015). The Effects of GeoGebra on Students Achievement.

Procedia Social and Behavioral Sciences, 208-214.

Arinawati, E. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Leaning Terhadap Hasill

Belajar Matematika Ditinjau Dari Motivasi Belajar. Jurnal Didaktika Dwija Indria.

Ary, D., Jacobs, L. C., Razavieh, A., & Sorensen, C. K. (2010). Intoduction to Research in

Education. USA: Madswort: Cengange Learning.

Asri, E. Y., & Noer, S. H. (2015). Guided Discovery Learning dalam Pembelajaran Matematika.

SEMINAR NASIONAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA UNY, 891-

Hajizah, N. (2017). Pengaruh Penggunaan Software GeoGebra Sebagai Media Pembelajaran

Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Garis Singgung Lingkaran di Kelas VIII

SMP Negeri 4 Palembang. Repository UIN Raden Fatah Palembang.

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. American Educational Research

Association.

Handayani, F. (2020). Penerapan Model Pembelajaran DIscovery Learning Terhadap

Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. UIN AR-RANIRY Leading

Through Islamic Civilization.

Hohenwarter, M. (2008). Linking Geometry, Algebra, and Mathematics Teachers: Geogebra

Software and the Establisment of the International Geogebra Institute. International

Journal for Technology in Mathematics Education.

Maf'ulah, S., Wulandari, S., Jauhariyah, L., & Ngateno. (2021). Pembelajaran Matematika

dengan Media Software GeoGebra Materi Dimensi Tiga. Mosharafa: Jurnal

Pendidikan Matematika, 449-460.

Mone, F., & Abi, A. M. (2017). Model Discovery Learning Berbantuan GeoGebra untuk

meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. PAEDAGOGIA, 120-133.

Purwanto, M. (2006). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pembelajaran . Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Shadaan, P. (2013). Effectiveness of Using on Students' Understanding in Learning Circles. The

Malaysian Online Journal of Educational Technology.

Zulastri. (2017). Pengaruh Penggunan Model Pembelajaran DIscovery Learning Terhadap Hasil

Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Sifat Bangun Datar Siswa Kelas III MI

Nurul Islam Semarang Tahun Ajaran 2016/2017. Institutional Repository Walisongo.


Article Metrics

Abstract view : 80 times | PDF view : 25 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Suradi Suradi, Suradi Suradi, Suradi Suradi, Ahmad Zaky, Ghina Farida, Ahmad Zaky, Ahmad Zaky

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 Index by: